fredag 27 november 2009

V.14

Idag går jag in i V.14, veckorna springer verkligen förbi nu och visst har jag väl fått en svälld mage, frågan är ju bara hur mycket som är bäbismage? ;)

Du är på dag 92 av 280. (32,9%).
Du är i vecka 14.
Du har gått 13 fulla veckor och 0 fulla dagar (v13+0).
Du är i 3:e kalendermånaden.
Du är i 4:e graviditetsmånaden
Du är i trimester ett.
Beräknat förlossningsdatum Tors 3 jun 2010
Du har 188 dagar kvar till beräknad förlossning

Vecka 14

Kroppen:
Hormonförändringar kan visa sig genom att huden på mamman blir mörkare på vissa ställen, kvinnor kan få en vertikal mörk rand från naveln och neråt samt mörkare bröstvårtor. Randen brukar försvinna efter förlossningen, men man ska vara försiktig med att sola för mycket under graviditeten eftersom man även kan få andra pigmentfläckar som kanske inte går bort. Du kan bli snabbare andfådd eftersom blodvolymen i kroppen börjar öka.
De flesta börjar få en liten mage. Om du tidigare fött barn blir magen oftast större mycket tidigare.

Fostret: Öronen är placerade där de ska vara och har fått den rätta formen. Alla större organsystem är nu färdiga och njurarna tillverkar urin. Fostret befinner sig nu i en snabb fas av tillväxt. Benen är längre än armarna och det finns gott om fostervatten som fostret simmar runt i.

Jag har solat väldigt försiktigt och har inte bränt mig något alls, har använt sf 20 och jag är lite lagom brun men långt ifrån så brun som de andra, Niklas kommer bli svart, men det är inge ovanligt.
Idag har jag dock bränt mig för jag tänkte att jag skulle försöka torka ut de 30 betten jag har fått på baksidan men det lyckades jag inte med, det har kommit ut var från varenda bett och Nadde puttade i mig i poolen efter att ha smörjt in sig så jag har två händer på ryggen också som ett minne :P

Igår kom det ett stort lass med gammalt blod när vi kuckilurade och det kommer ganska mycket hela tiden, undra hur länge jag ska ha det så?
Jag ska ringa sköterskan idag och fråga när vi ska till sjukhuset, det blir nästa vecka iallafall.

Det kommer en bloggupdate i den andra bloggen också snart hoppas jag, ska ta en Storasyster bild först bara, och så måste jag ha almanackan med mig för en komihågare :)

1 kommentar:

Ida sa...

åh vad jag e avis på dig som kan sola och bada..........
men att det fortfarande blöder? Hoppas du får lite svar och hjälp på sjukan!
längtar efter storasysterupdaten, vill ju berätta jag meeeeeed! (efter dig såklart :)) Kram