onsdag 2 december 2009

Sjukhusbesök nr 1 och 2

I lördags tyckte Tuk att vi skulle åka in på kvällen så hon ringde sin man och dubbelkollade och sen åkte vi iväg.
Gravidläkaren jag skulle träffa var inte där så jag fick gå in på akuten.
Tog blodtryck och blodprov (i armen!!!!) och sen fick jag åka rullstol till UL.
En manlig läkare kom in och UL:et togs på magen.
Niklas fick se vår bäbis för första gången.
Den var inte så livlig, men mina bäbisar brukar inte vara det. Hjärtat slog och den hade armar och ben och den måste ha varit lång för han räknade att jag var 13+6 när jag egentligen var 13+1 enligt sista mens.
Jag frågade om blodet och han såg det klart och tydligt, men nu hade området växt, från att vara 6x2 cm var det nu 9 cm och alla sa åt mig att jag skulle ta det lugnt och vila, jag fick åka rullstol vart jag än skulle.
Svaret från blodprovet kom och jag hade 35, får jag 30 och under ligger jag risigt till sa läkaren.
Han skrev ut järntabletter till mig som jag äter 3 ggr om dan.
Fick en ny tid på tisdagen....

Igår var jag där igen, Tuks syrra skjutsade dit oss.
Hade tid hos en gynekolog.
När jag kom in till gynekologen så sa hon: Det finns ingenting vi kan göra för Dig mer, Du måste vila. Bla bla bla bla.
Hon ställde en massa frågor om lappen den svenska läkaren hade skrivit och undrade hur han kunde låta mig åka till Thailand när jag mår så dåligt.
Mina blödningar har verkligen inte slutat, snarare tvärtom, det är fortfarande gammalt blod som kommer men det är liksom löst.
Hon undersökte mig inte ens hon bara sa att det enda jag kunde göra var att vila.
Hon sa att om blödningarna växer så kommer näringstillförseln till bäbisen att strypas och det är ju självkart inge bra men hon var ändå postitiv.
Hon bokade in ett nytt UL om 2 veckor, den 15 december för då är bäbisen så stor att man kan se mera tydligen.

Jag kan ännu inte glädjas riktigt åt detta, det känns knappt att jag är gravid, men så är det ju i början också. Jag har känt lite rörelser när jag ligger på rygg i sängen och det är ju alltid nåt.
Jag är yr hela tiden men jag kämpar på, jag har inte solat och badat på en vecka nu så jag hoppas det hjälper mig.

Nu räknar jag dagar tills det är dags för UL. Efter det är det ju nästan bara 2 veckor kvar tills vi åker hem och jag får göra RUL på SÖS.

5 kommentarer:

Ida sa...

Åhhh rörelser! det sa du inget om! Men det är väl liiiite tidigt, eller? Är det inte typ först i vecka 16 eller nåt man kan känna? Är förmodligen olika men jag kännde Tilde i vecka 16 och det var tydligenväldigt tidigt enl. alla. Det jag kännde innan var tydligen bara gaser enl. andra men jag vet inte, man kanske kan känna tidigare?

Hmm.. när du förklarar blodet så låter det ju helt klart som sårvätska. Alltså blod blandat med varvätska typ.
Hoppas som sagt att det ser bättre ut om 2 veckor. Tack för pratstunden själv!
Kram!

Tina sa...

Men usch vad jobbigt vännen! :( Hoppas verkligen det slutar blöda SNART! Jättefin blogg förresten, hade ingen aning om att den fanns förrän jag såg länken från din andra.

Hoppas du kan njuta lite av semestern ändå? Ska skriva ett mail till dig snart och försöka ringa imorgon. Love!

Jenny sa...

Men GUD så roligt, trots det jobbiga med blödningar och sjukhusbesök. Hoppas det går över snart så du får njuta fullhjärtat av graviditeten. Grattis till er!

Anna A sa...

Fina vännen! Känner verkligen med dig och er...man vill ju glädjas åt en bebis i magen, inte springa på en massa extra undersökningar.... Kanske ingen tröst men som du har det nu hade en god vän till mig det och hon väntade tvillingar men förlorade den ena och den andra kom till världen och fyller snart 1 år... Jag tänker massor på dig/er och hoppas att ni får behålla pyret hos er.

Varma stora kramar

Emma sa...

Hej! Hoppas du och bebisen mår bra och att blödandet går över snart! Dessutom att ni trots detta har det jättetrevigt i Thailand! Kram